SAS har sagt opp fem tusen ansatte gjennom pandemien, deriblant 200 norske piloter, organisert i YS-forbundet Parat.
Pilotene hevder det er inngått en avtale om gjenansettelse, men at SAS forsøker å omgå avtalen ved å hente nye piloter til datterselskapene.
– Vi frykter at SAS kommer til å realisere det som ser ut til å være strategien. Vi mener det er svært viktig at arbeidsministeren og regjeringen går fra ord til handling, understreker Skjæggerud.
– Prat og fagre løfter gir ikke SAS-pilotene jobben tilbake, sier han i et intervju med E24.
Oppsagte piloter diskvalifisert fra å søke
Bakgrunnen for saken er at SAS endrer navn på SAIL (Scandinavian Airlines Ireland Ltd) til SAS Connect og etablerer datterselskapet SAS Link. Her skal det ansettes mange nye piloter.
De oppsagte pilotene vil i praksis være diskvalifisert fra å søke på de nye jobbene, fordi det kreves godkjente flysertifikater for de nye flytypene Airbus A320neo (Connect), som SAS har bestilt 80 av, og Embraer E195 (Link).
Det er også krav om erfaring og minst 500 flytimer for Airbus A320.
Saken har vakt mye oppmerksomhet, og pilotene har fått sterkt støtte både i fagbevegelsen og av politikere.
I høst lovet arbeidsminister Hadia Tajik å rydde opp, og løfte saken i dialog med svenske og danske kolleger. Siden har det ikke skjedd noe.
SAS angriper den nordiske arbeidslivsmodellen
– Vi vet at SAS har to store eiere i Sverige og Danmark. Begge nabolandene har sosialdemokratiske regjeringer, sier Skjæggerud.
Han viser til at Arbeiderpartiet, som er i front i Norge, og de ledende partiene i Sverige og Danmark har tett samarbeid i SAMAK (arbeiderbevegelsens nordiske samarbeidskomité). Her sitter også LO-ene i de nordiske landene.
– Det er nettopp i den type samarbeid, når de først har det, at vi må kunne forvente at de faktisk kan gripe inn, når den nordiske arbeidslivsmodellen er under angrep sånn som den er nå av SAS, sier Skjæggerud.
– SAS har nytt godt av nettopp denne modellen den gang de mottok penger fra svenske og danske eiere. Og de har kunnet ta opp lån på garantier de har fått av norske myndigheter. Alt dette handler om den nordiske arbeidslivsmodellen. På den ene siden nyter de godt av gullet i modellen, men bryter med den på den andre siden når det gjelder samarbeidet med de ansatte. Det kan vi ikke sitte og se på, poengterer han.