Stortingsmeldingen «Fagfolk for fremtiden» inneholder nærmere femti tiltak. Målet er å gjøre fagskoleutdanningene mer attraktive, som fullverdig og yrkesrettet alternativ til universitets- og høyskoleutdanninger.
Dette er noen av tiltakene
- Utviklingspott på 35 millioner kroner
- Rett til å være del av en studentsamskipnad
- Bedre overgang til universitets- og høyskoleutdanninger
- Nytt nasjonalt opptakssystem
- Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
- Ny kvalitetspris
- Kartlegge og heve kompetansen blant fagskolelærerne
- Bedre kunnskapsgrunnlag om fagskoleutdanningen
- Treårig fagutdanning ved særlige tilfelle
Trenger fagfolk for å lykkes med omstillingen av norsk økonomi
– Arbeidstakere med yrkesfag- og fagskoleutdanning er viktige for at vi skal lykkes med omstillingen av norsk økonomi. Da må vi få mange nok til å velge yrkesrettede utdanninger fremover, sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen da meldingen ble lansert.
YS vil styrke fagskolen på egne premisser
Et av forslagene i stortingsmeldingen «Fagfolk for fremtiden» er at det skal innføres studiepoeng i stedet for fagskolepoeng. Helt siden arbeidet med utredningen «Fagskolen – et attraktivt utdanningsvalg» har YS gått inn for å beholde fagskolepoeng.
– Vi ønsker å styrke fagskolen på dens egne premisser. Universitets- og høyskolesystemet skal ikke definere verdien av kompetanse en har oppnådd på læring i andre deler av utdanningssystemet, forklarer YS-leder Jorunn Berland.
– Mange spennende forslag til hvordan en kan styrke fagskolen
Meldingen inneholder ellers en rekke spennende og lovende forslag til hvordan fagskolen kan styrkes, slik at den får en viktig plass i utdanningssystemet.
– YS mener at en sterk og tydelig fagskole vil ha positive effekter på ungdommens valg av yrkesfaglig utdanninger. Vi vil derfor sette oss godt inn i meldingens innhold og følge opp det videre arbeidet. Det er spesielt viktig å opprettholde og videreutvikle fagskolens egenart og nærhet til arbeidslivet, mener Berland.
– Det er liten tvil om at arbeidslivet har behov for den kompetansen fagskolene gir. Derfor må denne utdanningsveien gjøres kjent og attraktiv, sier hun.