Saken handler om hvem som har det reelle arbeidsgiveransvaret for piloter og kabinansatte i Norwegian Air Shuttle ASA. De kabinansatte er i dag ansatt i Norwegian Cabin Services Norway AS, mens pilotene er ansatt i Norwegian Pilot Services Norway AS.
– Dersom Norwegian får medhold i saken vil det i realiteten bety at det er mulig for virksomheter å organisere seg slik at de har all innflytelse over arbeidsforholdet uten å ha ansvaret for de ansatte. Dette er noe vi ikke ønsker i norsk arbeidsliv. Derfor støtter vi Parat og de ansatte fullt ut i denne saken, sier YS-leder Erik Kollerud.
Både YS og LO har gått inn som partshjelpere for pilotene og de kabinansatte, mens NHO er partshjelper for Norwegian.
– Dette viser det prinsipielle i saken. Et tydelig arbeidsgiveransvar er avgjørende for den norske partsmodellen og for å ivareta ansattes grunnleggende rettigheter. Vinner Norwegian fram i høyesterett, er det fritt frem for store selskaper å overføre de ansatte til datterselskaper som i praksis er bemanningsbyråer, sier Kollerud.
Dom i saken er forventet å falle i desember.