Både Yrkestrafikkforbundet i YS og LO-tilsluttede Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet er oppgitt over manglende vilje fra arbeidsgiversiden.
– Vi opplever at arbeidsgiversiden bruker pandemien vi er oppe i som et påskudd. Busselskapene er ikke i noen krise og nesten ingen sjåfører er permittert. Likevel skal sjåførene nok en gang ta til takke med smuler. Det finner vi oss ikke i, slår Jim Klungnes fast.
– Sjåføren er lovpålagt å foreta sikkerhetssjekk av bussen, men dette er det ofte ikke satt av nok tid til. Vi finner oss ikke i at sjåførene skal fortsette å gjøre dette på fritiden, sier Klungnes.
– Vi er skuffet over at arbeidsgiver ikke forstår at bussjåførene har blitt hengende etter lønnsmessig. Vi har en enighet fra tidligere om at lønna skal nærme seg industriarbeiderlønn, og så får vi et tilbud som går i feil retning. Det er løftebrudd, uttaler Dag Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet.
I 2006 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale på at lønn skulle ligge mer på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene er avstanden til industriarbeiderlønnen blitt stadig større.
Dersom konflikten fortsetter kan nesten 12.000 bussjåfører tas ut i streik i hele landet.
De fire forbundene krever at det settes av tid til å foreta sikkerhetssjekk av bussen før bussturen starter.
– Vi har ikke presentert urimelige krav. Vi forventer at arbeidsgiver ikke løper fra allerede inngåtte avtaler og må derfor ta ansvaret for situasjonen vi befinner oss i, uttaler Stein Guldbrandsen, forhandlingsleder for Fagforbundet.
Meklingen bekrefter at bussbransjen har havnet i en ond sirkel.
– Anbudsregimet i bussbransjen gjør at arbeidstiden presses, lønna holdes nede og fører til uverdige arbeidstidsordninger. Presset på sjåførene går på sikkerheten løs, sier Jane Brekkhus Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund.