Søndag morgen gikk nærmere fire tusen bussjåfører ut i streik. Nær halvparten av sjåførene er organisert i YS-tilsuttede Yrkestraffikkforbundet. De resterende er medlemmer i LO-forbundene Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet.
Allerede i 2006 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale om at lønn skulle ligge mer på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene er avstanden til industriarbeiderlønnen blitt stadig større.
Det er dette løftebruddet som er bakgrunnen for den pågående arbeidskonflikten.
– Bussjåførene er en viktig yrkesgruppe, men har lenge sakket akterut lønnsmessig. Bussjåførene opplever dessuten en stadig mer uforutsigbar arbeidshverdag, påpeker Kollerud.
– Jeg registrerer at arbeidsgiver argumenterer med korona situasjonen når de ikke vil imøtekomme et helt betimelig krav. Å sakke akterut i lønn har ingenting med dugnad å gjøre, sier Kollerud.