Arbeidsmiljøloven har regler om hvilke rettigheter du har som arbeidstaker og hvordan ansettelsen skal foregå. Du finner bestemmelsene i arbeidsmiljøloven § 14-5 og § 14-6.
Hva skal en arbeidsavtale inneholde?
- Hvem som har inngått avtalen.
- Hvor arbeidsplassen din er.
- Hvis du ikke har en fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass, skal arbeidsavtalen opplyse om at du arbeider på forskjellige steder. Forretningsadressen eller eventuelt hjemstedet til arbeidsgiveren skal også med i arbeidsavtalen.
- En beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori.
- Tidspunktet for når du skal begynne å arbeide.
- Forventet varighet, hvis du skal arbeide midlertidig.
- Rett til ferie og feriepenger og hvordan ferietidspunktet fastsettes.
- Oppsigelsesfrister.
- Lønn ved arbeidsforholdets begynnelse. Eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, (som for eksempel pensjonsinnbetalinger og kost-/nattgodtgjørelse) og terminer for lønnsutbetaling.
- Den normale og daglige eller ukentlige arbeidstiden.
- Eventuell prøvetid.
- Opplysninger om eventuelle tariffavtaler som gjelder.
Den maksimale prøvetiden er seks måneder
Det kan avtales prøvetid inntil seks måneder, men ikke lenger. I prøvetiden er det vanligvis en gjensidig oppsigelsestid på 14 dager. Se arbeidsmiljøloven § 15-6.
Mange tror at en fritt kan sies opp i prøvetiden. Slik er det ikke. En oppsigelse må begrunnes i mangel på faglig dyktighet, dårlig tilpassing eller lav pålitelighet. Du skal få klar beskjed underveis hvis du må forbedre noe ved arbeidsutførelsen. Dette er regulert i arbeidsmiljøloven § 15-3 (7)
Du kan ha krav på fast jobb etterhvert hvis du er midlertidig ansatt
Det er forskjellige regler for de som er ansatt som vikar og de som går inn i en jobb av midlertidig karakter. Arbeider du deltid vil du også kunne ha rett på full stilling, hvis det blir en slik stilling ledig.