Alle SAS-piloter i Norge, Sverige og Danmark er i streik etter brudd i nattens mekling.
I Norge er SAS-pilotene organisert i henholdsvis YS-forbundet Parat og i LO.
Jan Levi Skogvang, som leder Scandinavian Norge flygerforening i YS-forbundet Parat, beklager at det ikke var mulig å finne en løsning.
– Dette er en trist situasjon. Vi beklager overfor alle passasjerene. Det var rett og slett ikke mulig å komme ledelsen i møte på kravene, uttaler Skogvang til pressen.
Dette er pilotenes tre viktigste krav
- Forutsigbarhet for fritid og arbeidstid.
Slik det er i dag får pilotene vite arbeidstiden for kommende måned 14 dager i forkant. Det betyr at det ikke er mulig å planlegge tid med familien, konfirmasjoner eller dåp. Selv eget bryllup må man søke om fri til og kan få innvilget inntil én dag. Her gis det ingen dager til forberedelse eller fridager etter bryllupsdagen.
- SAS har sagt opp avtale knyttet til ansiennitet og karriereutvikling.
Pilotene har i dag ingen forutsigbarhet knyttet til karriereutvikling. Etter at SAS før forhandlingsstart sa opp avtalen som regulerer ansiennitet mellom pilotene i ulike land er videre karriere svært usikker. Dette er knyttet til muligheten for å bli kaptein, hvilken flytype man kan søke seg til og hvilke ruter vedkommende ønsker å fly, alternativt også hvilken base man kan være stasjonert på.
- SAS-pilotene aksepterte å gi fra seg betydelige pensjon- og lønnsbetingelser i 2012, på et tidspunkt SAS slet med dårlig økonomi.
Etter 2012 har lønnsutviklingen stått stille og pilotene i selskapet har i dag dårligere avtaler enn piloter i konkurrentene Norwegian, Ryanair, EasyJet og andre sammenlignbare selskaper. Nå går SAS med store overskudd (1,7 milliarder i fjor) og pilotene ønsker over tid å få en tilnærmet samme lønn som piloter i andre flyselskaper.