I statsbudsjettet for 2018 er det bevilget fem millioner kroner til kampanjen «Yrkesfagenes år 2018». Kunnskapsdepartementet har gitt WorldSkills Norway ansvaret for kampanjen.
Yrkesfagenes år skal være en informasjons- og omdømmekampanje
Yrkesfagenes år skal være en informasjons- og omdømmekampanje på nett og i sosiale medier. Kampanjen skal øke innsikt om yrkesfag og arbeidsliv hos målgruppene, øke unges interesse for yrkesfaglige utdanningsvalg, og øke antall lærebedrifter og læreplasser. Hovedorganisasjonene i arbeidslivet og Elevorganisasjonen er viktige samarbeidspartnere for kampanjeåret.
Engasjerte ambassadører blant elever, foresatte, lærlinger og bedrifter skal fronte kampanjen både på web og i sosiale medier. Det legges opp til å dele gode budskap og historier om yrkesfag gjennom tekst, bilder og videoer på Facebook, Youtube og Instagram.
Kampanjens to offisielle «hashtags» er #yrkesfagenesår og #mittyrkesfag.
Kampanjenettstedet yrkesfag.no lanseres 1. februar i forbindelse med kick-off for kampanjen.
Kick-off skjer i Trondheim 1. februar
Det blir en offisiell kick-off for kampanjen i Trondheim 1. februar. Hit kommer både kunnskapsministeren, Marco Elsafadi, som er hovedambassadør for kampanjeåret, og representanter fra organisasjonene i arbeidslivet, fylkeskommuner, opplæringskontor, og skoler. Bente Søgaard vil representere YS under arrangementet.
Kick-off for Yrkesfagenes år 2018 arrangeres i samarbeid med Elevorganisasjonen (EO), som samtidig holder sin årlige yrkesfagkonferanse.
Synliggjøring og holdningsendringer
– Det er ingen tvil om at fag- og yrkesutdanning er en utdanning for framtida, sa YS’ seniorrådgiver Bente Søgaard da WorldSkills Norway informerte om Yrkesfagenes år i desember.
– Vi har en jobb å gjøre når det gjelder holdninger og oppfatninger om fag- og yrkesopplæringen. Det tror jeg denne kampanjen vil bidra positivt til. Det er viktig å synliggjøre alle de mulighetene en yrkesfaglig utdanning gir, understreket hun.