– Regjeringen har sagt de skal vurdere nye tiltak for norsk luftfart. YS har i den forbindelse krevd helt konkrete grep, i form av kontantkompensasjon. Vi har advart mot at man i praksis risikerer å legge ned norsk luftfart hvis det ikke kommer penger på bordet, og at da vil døren stå vid åpen for utenlandske lavprisselskaper. Dessverre er det det som er i ferd med å skje nå, mens vi fortsatt sliter med virkningene av koronakrisen, sier YS’ nestleder Hans-Erik Skjæggerud.
YS ønsker at arbeidsplassene i norsk luftfart skal forbli i selskaper som anerkjenner den norske arbeidslivsmodellen med utstrakt samarbeid mellom arbeidsgiver, arbeidstaker og myndigheter.
– Vi kan ikke overlate markedet til useriøse selskaper som baserer seg på helt andre prinsipper. Det er dermed opp til selskapene her hjemme selv å omstille seg på en måte som gjør det mulig for regjeringen å gi dem nødvendig økonomi til å komme seg gjennom pandemien slik at norske reisende også i fremtiden kan fly med selskaper de kan være trygge på. Det norske luftfartsmarkedet var lukrativt før pandemien og vil bli det etterpå, sier Skjæggerud.
– Vi er et flyselskap uten fagforeninger
Direktør i lavprisselskapet Wizz Air, József Váradi, uttaler at det er uaktuelt å inngå tariffavtaler med fagforeninger hvis han skal ha ansatte i Norge. “Vi er et flyselskap uten fagforeninger”, sier han til Aftenposten.
Nestleder i YS-forbundet Parat, Anneli Nyberg, mener det siste norsk luftfart trenger akkurat nå er en useriøs aktør. Nyberg sier hun forventer at bedrifter som etablerer seg Norge følger spillereglene i norsk arbeidsliv.
– Vi har et velfungerende partssamarbeid mellom arbeidsgivere og arbeidstakere, noe vi forventer at blir opprettholdt. Det er viktig for norsk næringsliv og det er viktig for norsk luftfart at vi har ordnede forhold, sier Nyberg.
Wizz Airs behandling av ansatte i andre land beskrives som sosial dumping
Head of Aviation i European Transport Workers’ Federation (ETF), Eoin Coates, mener Wizz Airs behandling av ansatte i andre land kan kalles sosial dumping.
– De utnytter enhver vei de kan for å sikre seg fri bevegelse, og bruker alle skitne triks i boken. De misbruker ansatte over hele Europa. Vår største bekymring er at selskapet har både penger og tid til å plukke opp alle innenlandsruter som nå ligger åpne i Europa. De venter på at andre flyselskaper skal gå tom for midler, sier Coates i følge Parat 24.
Wizz Air har vært kjent som fagforeningsfiendtlig, og har i flere land gitt sterke represalier til ansatte som forsøkte å organisere seg. Leder i Parat Kabinforbund, Sissel Vian, mener det er uhyre viktig at selskapet ansetter på norske vilkår, når selskap etablerer baser i Norge.
– Vi må ha muligheten til å leve og bo i Norge på den lønnen man får og det skal være mulig å organisere seg. Det gjenstår å se om Wizz Air tar dette samfunnsansvaret, sier Vian.