I tillegg til lover har vi avtaler. Alle har krav på en arbeidsavtale, eller arbeidskontrakt. Arbeidsavtalen er viktig og regulerer de viktigste sidene i et arbeidsforhold, som lønn, arbeidssted, stilling, osv.
Slik ser en standard arbeidsavtale ut.
Når du begynner i jobb er det stor sjanse for at du er omfattet av en tariffavtale. Det er fagforeningene og arbeidsgiverne (eller arbeidsgiverforeningene) som inngår tariffavtalene.
Alle som er ansatt i Staten og kommunene har tariffavtale
Tariffavtaler går foran arbeidsavtalen. Det betyr at det som står i arbeidsavtalen ikke gjelder hvis det strider mot tariffavtalen. I Staten og kommunene har alle tariffavtale. I resten av arbeidslivet må de ansatte organisere seg og kreve tariffavtale. Hvis en arbeidsplass først har tariffavtale, gjelder den både for de organiserte og de som ikke er organiserte.
Tariffavtalen bestemmer lønns- og arbeidsforhold
Tariffavtaler består av flere deler. Den første er en hovedavtale som regulerer «spillereglene» mellom fagforening og arbeidsgiversiden. Den andre er en overenskomst (kalles hovedtariffavtale i offentlig sektor) som har bestemmelser om lønns- og arbeidsforhold. Den tredje kalles særavtaler og inngås på den enkelte arbeidsplass eller virksomhet. I offentlig sektor inngås det også sentrale særavtaler for å regulere bestemte temaer.