YS-lederen fornøyd med at Wizz Air trekker seg ut av Norge

– Jeg er fornøyd med at Wizz Air har besluttet å trekke seg ut av det norske innenriksmarkedet. De har vist at de ikke respekterer den norske modellen, og da har de ikke noe her å gjøre, sier YS-leder Erik Kollerud.

YS-leder Erik Kollerud
YS-leder Erik Kollerud.

Det ungarske flyselskapet Wizz Air gikk hardt ut med sine planer om å ta over deler av det norske innenriksmarkedet. Nå trekker flyselskapet seg fra det norske innenriksmarkedet, med begrunnelsen om at ikke var finansielt bærekraftig. 

Det er YS-leder Erik Kollerud svært fornøyd med: 

– YS og flere YS-forbund, deriblant Parat, som organiserer ansatte i luftfarten, var tidlige ute med å advare mot Wizz Air. For oss var det viktig å stå opp for retten til å organisere seg, sier Kollerud. 

– Vi var tidlig klinkende klare på at så lenge Wizz Air ikke tillater fagforeninger, ville ingen av YS’ ansatte eller tillitsvalgte fly med selskapet. At selskapet nå velger å trekke seg fra Norge, sier det meste, mener YS-lederen. 

Wizz Air: – Vi er et flyselskap uten fagforeninger

Direktør i Wizz Air, József Váradi, har tidligere uttalt at det var uaktuelt å inngå tariffavtaler med fagforeninger ved etablering av innenriksruter i Norge: «- Vi er et flyselskap uten fagforeninger”, sa Váradi til Aftenposten. Han har også uttalt at andre flyselskaper er «okkupert av fagforeninger».

– Standpunktet til Wizz Air demonstrerte en total mangel på forståelse og respekt for den norske arbeidslivsmodellen. Derfor er vi svært fornøyd med at det rett og slett ikke er rom for aktører som Wizz Air i Norge, sier Kollerud. 

– Arbeidsplassene i norsk luftfart må forbli i selskaper som anerkjenner den norske arbeidslivsmodellen med utstrakt samarbeid mellom arbeidsgiver, arbeidstaker og myndigheter, legger han til. 

Leder av YS-forbundet Parat: – En god nyhet

– Ut ifra de vilkårene Wizz Air opererer med, er dette en god nyhet, uttaler Unn Kristin Olsen, leder av YS-forbundet Parat.

Parat organiserer både kabinpersonale, piloter og bakkeansatte i flere selskapet i norsk luftfart.

Olsen sier norske flyselskaper aldri vil kunne konkurrere på like vilkår som Wizz Air, og at det derfor er positivt at selskapet nå trekker seg ut av innenriksmarkedet. 

– Betydningen vil være at man ikke vil ha et selskap som vil presse pris på grunnlag av at de ikke har anstendige arbeids- og lønnsvilkår, forklarer hun.

Hei, jeg heter Yrsa. Hva kan jeg hjelpe med?